جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کلمات ترجمه شده: +۱۴۰۰۰۰۰۰۰ کلمه

کتاب ترجمه شده : بیش از 210 جلد کتاب

مقاله ترجمه شده : بیش از 10300 مقاله

پایان نامه ترجمه شده : بیش از 160 پایان نامه

روش مطالعه به سبک هاروارد

مطالعه به روش دانشگاه هاروارد یکی از تکنیک های مطلوب برای مطالعه مطالب است که باعث ماندگاری بالای مطالب در ذهن می شود. مطالعه به روش هاروارد شامل ۸ مرحله است. در این روش مطالعه تلاش بر این است تا یادگیری بدون فراموشی باشد. این روش توسط گروهی از محققین دانشگاه هاروارد طراحی شده است.

روش مطالعه به سبک هاروارد هر کدام از این مراحل بر اساس عملکرد قسمت خاصی از مغز طراحی شده است. این مطلب به دلیل کاربردی بودن با تحقیق و بررسی توسط وب سایت ترجمه زمان گردآوری و منتشر شده است.

انتخاب بهترین روش مطالعه با اثربخشی بالا

روش های متنوعی برای مطالعه مطلوب وجود دارد. روش مطالعه به سبک هاروارد تمرکز ویژه ای بر عمق دادن به حافظه و توانایی به خاطر سپاری دارد. تکرار اصولی و معقول مطالب در دوره های زمانی مشخص، سبب ماندگار محتوا در ذهن می شود. در این برخی روش های موثر نظیر خلاصه نویسی نیز حین مطالعه توصیه می شود. سبک مطالعه هاروارد شامل مراحل زیر است :

۱- دید کلی نسبت به کل محتوا (کتاب)

در این مرحله محتوا را به صورت کامل و جامع بررسی می کنیم. در بررسی محتوا مشخص می کنیم که قرار است چند صفحه خوانده شود، متن در مورد چه موضوعی است؟! محتوا اگر کتاب است دارای چند بخش یا فصل است و موضوع هر بخش و فصل چیست.

۲- دید کلی نسبت به بخش مورد نظر (بخشی از کتاب)

بخش مورد نظر را خوب بررسی می کنیم. تعیین می کنیم که قرار است چند صفحه بخوانیم و چقدر فرصت برای مطالعه داریم. موضوع مورد نظر برای مطالعه را بررسی می کنیم تا آمادگی پیش از مطالعه در ذهن مان داشته باشیم.

۳- طرح سوال (در حین مطالعه)

سوالاتی که در مرحله بررسی اجمالی محتوا به ذهن مان خطور کرده است را یادداشت می کنیم. طبیعتا در مرحله بررسی مجهول هایی در ذهن مان بوجود آمده است. بهترین کار این است که تمامی مجهولات و سوالاتی را که در ذهن مان ایجاد شده است را یادداشت کنیم.

۴- خواندن متن به همراه یادداشت برداری

شروع به مطالعه محتوا می کنیم و دوباره خوانی نمی کنیم. صرفا متن را مطالعه کرده و آنچه را از مطالعه هر بخش متوجه می شویم یادداشت میکنیم. یادداشت ها می بایست مختصر باشند. (یادداشت در هر نوبت باید حداکثر ۵ کلمه باشد.)

۵- مرور مرحله قبل

در مرحله مرور، آنچه را یادداشت کرده ایم مجدد مطالعه کرده و مرور می کنیم. با مرور متوجه می شویم که آیا آنچه مطالعه کرده ایم در ذهن مان مانده است یا خیر! همچنین در صورتی که در مرحله مرور عبارات و کلمات بهتری را یافتیم می توانیم جایگزین یادداشت قبلی کنیم.

۶- نقشه ذهنی

آنچه را که در مراحل قبلی یادداشت کرده ایم می بایست به نقشه ذهنی تبدیل کنیم. به این شکل عمل می کنیم که ابتدا موضوع را در وسط کاغذ نوشته و مابقی کلمات را به آن متصل می کنیم. مهم ترین نکته این است که کل فصل را در یک صفحه بنویسیم تا بتوانیم به راحتی ارتباط بخش های مختلف یک فصل را متوجه شویم.

۷- مرور مراحل قبلی

در این مرحله باید ببینیم که با نگاه به نقشه ذهنی آیا مطالب به خاطرمان می آید. همچنین باید به این نکته توجه کنیم که توانسته ایم به سوالات و مجهولات مان پیرامون موضوع فصل و محتوا پاسخ دهیم یا خیر!

۸- مرور

به منظور کسب بهترین نتیجه می بایست برنامه مرور مداوم را در دستور کار داشته باشید. بهتر است مرور بار اول ۲۰ دقیقه بعد از مطالعه اول، مرور دوم ۲۴ ساعت بعد، مرور سوم یک هفته بعد و مرور نهایی یک ماه بعد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *